Blåbär och yoghurt – lowcal-dag två

Sådär… En lunch bestående av 200 gram naturell yoghurt (90 kcal) samt 250 gram blåbär (100 kcal) har jag ätit idag. Totalt blev lunchen alltså 190 kcal.

Kvar är middagen som kommer att bli 100 gram älgkött (100 kcal), 300 gram Zanju grönsaksmix (105 kcal) och tre skivor Wasa delikatess (90 kcal). Och stämmer det så blir det 295 kcal.
Och vill jag då (vilket jag troligen gör!) så har jag 115 kcal att äta till kvällen. På papperet – eller skärmen då – så verkar det bli en hyffsad dag. Och det är baske mig inte lätt när man är van att bara öppna foderluckan och vräka ner vad som får plats där i… Sen är ju ord som kilokalorier, proteiner och kolhydrater begrepp som bara blaskat runt utan betydelse förut. Nu måste jag lära mig hur jag blandar dem bäst för att inte överskrida stipulerad mängd samtidigt som maximal mättnadskänsla egentligen är viktigast. Det måste gå att genomföra detta utan att vara hungrig som en varg mellan måltiderna på lowcal-dagarna.

Ja ni – vad huun har jag gett mig in på? Syftet är gott, men hur ska vägen till målet bli? Jag återkommer om middag och eventuellt kvällsmål…

*Uppdatering*
Nu har jag ätit middag. Det blev det där älgköttet i beräknad mängd, men grönsakerna minskades till 225 gram. Det blev så jäkla mycket på tallriken att jag minskade portionen, och då blev det 225 gram bara av den anledningen att det var hälften av förpackningen. De tre skivorna spisbröd blev två, så middagen totalt blev 100 + 80 + 60, alltså 240 kcal. Och jag blev proppmätt!?

Jag har alltså ätit 430 kcal totalt idag, vilket innebär att jag har 170 kcal till ett ordentligt kvällsmål. Något sådant har jag inte ens planerat så det ska bli spännande att se vad som går att skrapa ihop. Summa summarum så verkar detta med lowcal-dagar helt ok bara man planerar lite mer än att äta havregrynsgröt tre gånger om dan!

%d bloggare gillar detta: