Grusrally

Nu har jobben satt igång på allvar. Runtom i våra trakter så har bilarna fullt upp, tillochmed såpass att vi får hjälp utifrån. Jobb som gått den egna organisationen förbi har visat sig innebära körning ändå då de hitresta haft problem att skaka fram tillräcklig kapacitet. Det grusas vägar, det körs material. Vägar beläggs med slitlager, så kallad ”ytning”. Det krossas mer material i täkterna och allt verkar gå för högtryck.

Ett är säkert – utan lastbilarna stannar Sverige. Det må låta som en urvattnad gammal klyscha, men se er omkring. Varor, förnödenheter, mat… Toapapper, bensin och diesel. Värmepumpar, duschkabiner och kolsyrepatroner. Grus, matjord, taktegel. Allt som går att köpa i en affär har fraktats på lastbil. Mycket som inte finns på affären också, men som likförbaskat har fraktas på ett flak. Strejken som Transport utlyste för ett antal veckor sedan varade en timme. 60 minuter, men den timmen orsakade förseningar i leveranser flera veckor framåt. En inställd bil måste köras in på nästa sändning, som får vänta med lite av godset till ännu nästa, som får skjuta på frakten på lite till en annan skjuts och så vidare. Det är känsligt, och kännbart när lastbilarna inte går som de ska.

Jaja, bara en liten tanke. Vi har haft grusrally nu några dagar och det har dammat ordentligt när vi åkt genom byarna. Vi försöker visa hänsyn, och vi håller igen på farten. Men vi måste få göra vårt jobb. En liten tröst är att det är för er skull som vi jobbar med vägarna, och vi blir inte så länge på varje ställe.

Ha en bra sommar, och bli inte så förbannad när det ligger en lastbil i vägen. Spar den ilskan till semesterfirarna med husvagnar i stället! ;o)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.